Mihail Solohov: Csendes Don – vizuális olvasónapló
OLBERT MARIANN grafikái
Olbert Mariann az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének doktorandusz hallgatója. Témavezető tanára Ruzsa György, disszertációját az ikonfestés témakörében írja.
Művészcsaládból származik, apai nagyapja Olbert Károly festőművész–rajtanár, a Képzőművészeti Főiskolán Csók István tanítványa volt. Nagynénje Olbert-Körmendy Maya festőművész és grafikus.
Olbert Mariann a középiskola után elvégezte a Kirakatrendező és Dekoratőrképző
Szakiskolát, majd Nyíregyházára, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolára járt. Egyetemi diplomáját 2006-ban szerezte az ELTE BTK-n művészettörténet–olasz szakon. Járt egy művésztanárok által vezetett ikonfestő körbe is, ahol elsajátította a klasszikus orosz ikonfestés technikáját. Azóta több ikonkiállításon vett részt.
Első illusztráció-sorozatát – italianista lévén – Dante Isteni Színjátékához készítette,
amelynek egyes darabjai több csoportos kiállításon szerepeltek. Az orosz irodalom kincsestárából először Dosztojevszkij Karamazov testvérek című regénye késztette
illusztrálásra, illetve Eisenstein Rettegett Iván-ja –plakátkészítésre.
Mihail Solohov Csendes Don című regénye két éve foglalkoztatja vizuálisan is
Olbert Mariannt. A regény több szempontból „jubilál”, hiszen a témáját adó első világháború kitörésének tavaly volt a 100., az író halálának pedig a 30. évfordulója. Solohov idén lenne 110 éves, annak pedig éppen 50 éve, hogy Nobel-díjat kapott a Csendes Don-ért.
A doni puszták kozákságának balladai szépségű regényeposzáról így ír Radnóti Miklós: „Érzelmességtől mentes, pontos és kemény líraiságában szinte egyedülálló, valóságábrázoló erejének titka pedig tapintatos aprólékosságában rejlik… mely az ábrázolás hitelét szolgálja”.
A regényből három filmes adaptáció készült, 1930–31-ben Ivan Pravov és Olga Preobrazsenszkaja, 1957–58-ban Szergej Geraszimov, 1989-ben Szergej Bondarcsuk rendezésében, amit végül a fia, Fjodor fejezett be 2006-ban. Olbert Mariann illusztrációit Szergej Geraszimov adaptációja motiválta.
A Fortocska Galériában 28 fekete-fehér grafika látható másolatban és 4 színes akvarell eredetiben. A munkák – ahogy a kiállítás címe is jelzi – olvasmánynapló-szerűen születtek, eredetileg egy füzetben „gyülekeznek”. Először szerepelnek a nyilvánosság előtt.
A kiállítás kurátora: Gyimesi Zsuzsanna
Munkatárs: Virág Eszter