Szeptember 28-án a ruszisztikai kabinetben Novikova Anasztaszija, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem nemzetközi kapcsolatok MA szakos hallgatója tartott előadást, aki az oroszországi Szaranszkból származik és a Ruszisztikai központban tölti gyakorlatát. Igari Léna beszámolója.
Anasztaszija jelenleg egy kutatáson dolgozik, az európaiakban az oroszokról élő képről, amelynek eddigi eredményeit és módszerét bemutatta, továbbá rögtönzött véleménykutatást is tartott a kutatás módszerét alkalmazva. Ennek részeként, a hallgatók Oroszországgal kapcsolatos sztereotípiákat soroltak fel - medve, vodka, trojka, usánka, óriási terület - amelynek eredményei javarészt egybeesnek a korábbi tapasztalatokkal, talán csak egyet leszámítva: Putyin neve helyett itt Puskiné hangzott el. A kutatás amely Európa és az arab országok lakosainak véleményét is méri, arra a megállapításra jutott, hogy a két régió - két külön világ az oroszok megítélése szempontjából. Míg Európában a megfigyelések szerint az oroszokat inkább negatív szemmel nézik, az arabok inkább félelemmel teljes tisztelettel beszélnek Oroszországról.
A kutatás másik eszköze a kontent analízis, mennyiségi/minőségi elemzés a médiában az Oroszországról megjelent hírekkel kapcsolatban. Az időbeli kiterjedése szerint 2014-től, kezdődik, amely év fontos fordulópont lett Oroszország megítélésében (Krím annexiója és az ukrán háború miatt).
A prezentáció következő része a népi diplomácia módszereit és eszköztárát mutatta be. Ennek ideológiai alapját Edmund Gullion rakta le, és a nemzetek legtöbbje komoly költségvetési forrásokat fordít erre a területre. Eszköztára: a konferenciák szervezésétől, sport- tudományos rendezvények megrendezésén át művészeti eseményekig sok mindent felvonultat, amelyek mind kihatnak az ország imázsára. Az Oroszországi Föderáció külpolitikai koncepciója alapján: a népi diplomácia legfontosabb célja, hogy az ország saját imázsát maga építse a saját médiája által, vagyis maga határozza meg, milyen képet formáljanak róla. A törvényi szabályozás Oroszországban nem rendezi egyértelműen az összes ilyen jellegű kormányzati és nem -kormányzati szervezet működésének alapjait, ezért ezek működése időnként nem teljesen összehangolt, de az egyik legjelentősebb ilyen szervezet a Roszszotrudnyicsesztvo - kulturális központok, tudományos-kutató műhelyek támogatója, kulturális rendezvények szervezője, amelyek mindegyike az ország pozitív megítélését hivatott építeni. Export, befektetések, turizmus, sport - Oroszországban ezek a legfontosabb tényezők, melyek révén az ország arculatát építik, és amelyet a szocsi téli olimpia nagy mértékben befolyásolt pozitív, míg az ukrán konfliktus negatív irányban.
A világ legtöbb országáról sztereotípiák alapján gondolkodnak az emberek, az oroszokat leginkább a kommunizmussal azonosítják. A népi diplomácia eszközét és az ország imázsát építő kormányzati szervezeteket egyaránt használják ennek a megítélésének a formálására, ez aló hazánk sem kivétel. Ennek egyik módszere, hogy néhány szavas mondatokból álló szlogent fogalmaznak meg, amit egy ország jellemzéseként kívánnak elterjeszteni - ami hazánk esetében így szól: “Think Hungary more than expected”.
Igari Léna
|